Kezdem úgy érezni, hogy a
Grossglockner panorámaút csak felvezetője volt svájci utamnak.
Habár ma már találtam rendes utakat is, nem oly szűkeket és
silányakat mint tegnap, még mindig van mit kívánnom. Ugyanis ma
annyi hajtűkanyar, emelkedő, lejtő, és autós hegymászás várt
rám, melyet nem is hittem volna. Egész napomat 1700-2400-1200
méteres szintkülönbségek áthidalásával töltöttem. Egy 50 km
távolságra levő célpont elérése így akár másfél órába is
telt, nem hittem volna, hogy ilyen durva viszonyok várnak itt rám.
Mostantól átgondolom az útitervemet, és a dupla utakat, illetve a
kerülőket kiveszem a tervemből. Erre azért lesz szükség, mert
tegnap és ma egy olyan szép 150 km-es hurkot csináltam hála a
térképen nagyjából egy helyen lévő úticéloknak, hogy ráment
4-5 plusz órám ezen utak bejárására. Hegyvidék! De mindenhol!
Sajnos nem oly szép, mint Ausztriában, de remélem, amint régiót
váltok, és hátam mögött hagyom Graubünden kantont, változni
fog a táj is. Ma egy nagyon szép helyen jártam, de csak átautóztam
itt: Savognin a település neve, melynek 10 km-es körzete festői.
Nah de túloztam az előbb, jártam
azért még szép helyen ma! Reggel egy vonatozással indítottam, az
Unesco Világörökség részét képező Bergün-Preda vonatutat
tettem meg, a Rhätische Bahn elnevezésű piros hegyi vasút
segítségével, számtalan viadukton és alagúton át, több száz
méter szintkülönbséget megtéve. Nem fogaskerekű a vonat
(expressznek nevezik itt), így a magaslatok leküzdésére hurkokat
ír le a pályája, így csökkentve az emelkedés százalékos
értékét. A vonatból sajna nem láttam a viaduktokat, amin
áthaladtam, mert pont alattam voltak. Az alagutakban meg metró
feelingem volt, sötét volt, így elmaradt a várt szépség.
Felvonatoztam Preda-ba, onnan Bergünbe pedig egy 2 órás túra
révén jutottam le (továbbra is a top 32-es listából szedtem az
ötletet). Sajnos nem találtam ezt sem oly szépnek, mint ahogy
reméltem, mert a túra egy pontjáról sem lehetett jól fényképezni
a viaduktokat, melyek egy része ráadásul épp felújítás alatt
volt, így le volt ponyvázva. A 8.40 CHF-es menetjegyemet nem
kezelték le, így visszatérvén a vasútállomásra megpróbáltam
pár embernek eladni azt, de vagy nem Preda-ba mentek, vagy éves
bérletük volt. Úgyhogy megmaradt emlékbe a kezeletlen jegyem,
mely amúgy egy megállóra szól. Viadukt-les után elindultam
autóval hegynek, majd még feljebb, egészen olyan helyre, ahol 2200
méter magasan kősivatag van, és csak szerpentin, szerpentin, és
szerpentin. Délutánra megérkeztem Sankt Moritz városába, melyről
ódákat zengtek a neten, nos ez sem volt oly szép, mint reméltem.
Bringára pattanva jártam be a várost, illetve a mellette fekvő
tópartot, de valahogy hiányzott valami belőle. Lehet, hogy télen
hű de jó síparadicsom, meg jégkorizni lehet a tavon, de most
eltekintve a sok olasztól nem volt semmi érdekes itt.
Továbbautóztam egy hely felé,
ahonnét egy túraútvonal indul, egy elég ütős, nehéz túra.
Splügen a város neve, mely felé tartottam. Szopatott az út
megint, újból hegyre fel, és hegyről le zajlott az egész
történet. Ezt a motorgyilkolást megelégeltem egy Bivio nevű cuki
faluban, ahol letettem a verdát, és gyalogszerrel bejártam
keresztbe-kasul az egész települést. Teljesen Olaszországban
éreztem magam, az egész hely annyira olaszos volt, hogy nem is
tudtam volna magam máshogy érezni. Eltöltöttem itt pár órát,
kolbászoltam, szállást kerestem (sikertelenül, mert csak 70
CHF-es hotelek voltak itt helyben), uzsonnáztam, kulacsot töltöttem,
és egész idő alatt cirka 5 emberrel találkoztam, annyira kihalt
volt minden. Tipikusan olyan falu volt ez a Bivio, melyet
körbevesznek hegyek, mindenki sziesztázik vagy nincs is itt senki,
és kis szűk utcák, 3-400 éves házak, és nyugi van mindenhol.
Bivio után elkezdett szépülni a táj,
enyhültek az emelkedők, megjelentek hosszabb egyenes szakaszok az
úton, örültem hogy kijöttem a hegyekből. Szépséges tavak, és
domboldalba épült falvak kínálták a csodás panorámát. Nap
végére megörültem, hogy végre szép helyekre érek, és azzal a
nyugodt gondolattal tértem nyugovóra egy út melletti pihenőben,
hogy holnap a túra egész biztos nagyon szép lesz!
Konzekvencia: Svájcban járva továbbra
sem tudom hová tenni magam, néha Olaszországban érzem magam, néha
német felségterületen, néha meg egy kősivatagban, aminek nem
értem lényegét. Fura ez a hely nagyon! Milyenek a svájciak?
Lehet, hogy ha "feljebb" megyek majd, megtapasztalom azt
is. Itt a svájci-olasz határnál lehet, hogy ez a természetes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése